دنده رینگی

توضیحات

در هر چرخدنده نسبت دنده با فاصله از مرکز چرخدنده تا نقطه تماس تعیین می‌شود. به عنوان مثال در ابزاری با دو چرخدنده، اگر قطر یکی از چرخدنده‌ها ۲ برابر دیگری باشد، ضریب دنده ۲:۱ خواهد بود. یکی از ابتدایی‌ترین انواع چرخدنده که می‌توانیم ببینیم چرخی با برامدگی‌هایی بشکل دندانه‌های چوبی است.
مشکلی که این نوع از چرخدنده‌ها دارند این است که فاصله از مرکز هر چرخدنده تا نقطه تماس، وقتی که چرخدنده می‌چرخد تغییر می‌کند.  این بدان معنی است که ضریب دنده وقتی چرخدنده می چرخد تغییر می‌کند.  یعنی سرعت خروجی نیز تغییر میکند. چنانچه شما در اتومبیل خود از چرخدنده‌هایی شبیه به این استفاده کنید،ثابت نگه داشتن سرعت در این شرایط غیر ممکن خواهد بود و شما دائما باید سرعت را کم و زیاد کنید.
دندانه‌های چرخدنده‌های نوین پروفیل مخصوصی که دنده گستران اینولوتinvolute) ) نامیده می‌شود استفاده می‌کنند. این پروفیل دارای خاصیت بسیار مهم ثابت نگه داشتن نسبت سرعت بین دو چرخدنده است. در این نوع، همانند چرخ میخی بالا نقطه تماس جابجا می‌شود ولی فرم گستران دندانه‌های چرخدنده این جابجایی را جبران می‌کند. برای جزئیات به این قسمت مراجعه کنید. در ادامه بعضی از انواع چرخدنده‌ها را می‌بینیم:

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “دنده رینگی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *